Treningi siatkówki odbywają się zwykle w salach gimnastycznych lub halach sportowych. Nauczyciele, instruktorzy i trenerzy dbają o sprzęt potrzebny do zajęć: siatkę, piłki czy gumy do ćwiczeń. Treningi siatkarskie można jednak przeprowadzać również w domu – to propozycja dla tych, którzy chcą dodatkowo szlifować swoje umiejętności. Jakie akcesoria będą do tego potrzebne?

Indywidualne treningi siatkówki z piłką

Nawet domowe treningi siatkarskie nie będą efektywne bez piłki do siatkówki. To kontakt z nią jest bowiem kluczowy w rozwoju techniki, która stanowi bazę wszelkich siatkarskich umiejętności. Piłka do siatkówki przyda się nawet w czasie samotnych zajęć – można odbijać ją o ścianę, ćwicząc w ten sposób zagrania palcami oraz przyjęcie sposobem dolnym. Samodzielnie można pracować również nad serwisem, szczególnie jego precyzją. Wystarczy do tego piłka i trochę wolnego, równego terenu przed domem. Przyda się również siatka albo przynajmniej taśma zawieszona na wysokości, na której w czasie meczu znajduje się siatka do siatkówki. By trening kształtował prawidłowe nawyki, piłka musi być bowiem zagrywana na odpowiedniej wysokości.

Zawodnikom, którzy chcą wzmocnić swoje palce i poprawić precyzję odbicia sposobem górnym, może przydać się również piłka do koszykówki. Jest cięższa niż ta używana do gry w siatkówkę, dzięki czemu odbijanie jej może wzmocnić mięśnie i ścięgna palców. To ważna sprawa szczególnie dla rozgrywających.

Treningi siatkarskie bez piłki

W domu można przeprowadzać również treningi siatkówki bez piłki. Mogą się skupiać na ogólnej poprawie motoryki, dynamiki oraz siły. Również tej w ataku, na czym zależy zwłaszcza dużej części młodych zawodników. Za tę cechę odpowiedzialne są nie tylko mięśnie ramion, ale także brzucha. Co będzie potrzebne, by przeprowadzić takie treningi siatkarskie w domu? Przydadzą się gumy do ćwiczeń. Będą stanowić dodatkowy opór przy zajęciach wzmacniających brzuch, takich jak tak zwane nożyce.

Dla każdego siatkarza i siatkarki ważne są również mięśnie nóg. To one odpowiadają za szybkie poruszanie się po boisku i wyskok, który zwiększa zasięg w ataku oraz bloku. W tym celu przydatne będą klasyczne przysiady oraz różne ich wariacje, na przykład wykonywane na jednej nodze. Skoczność poprawią różnego rodzaju wyskoki – można je wykonywać również z dodatkowymi obciążnikami na barkach czy kostkach. Trzeba jednak pamiętać, by nie przesadzać z ich ciężarem ani liczbą powtórzeń. Nadmierne obciążenia to bowiem prosta droga do problemów z kolanami i kręgosłupem.

W uprzywilejowanej sytuacji będą osoby, które posiadają domową siłownię lub mają w mieszkaniu niektóre sprzęty stanowiące jej wyposażenie. Wystarczy nawet odważnik typu kettlebell, z którym można wykonywać wykroki wzmacniające mięśnie.

Rozgrzewka siatkarska

Przy wszystkich opisanych ćwiczeniach należy pamiętać, że dla siatkarza najważniejszy jest trening ogólnorozwojowy. Dlatego dobrym pomysłem będzie opuszczenie domu i lekkie rozbieganie na zewnątrz, gdzie można w komfortowych warunkach przeprowadzić tego typu ćwiczenia.

Bez względu na to, czy w treningu jest obecna piłka do siatkówki, czy też nie, przed rozpoczęciem indywidualnych zajęć nie wolno zapominać o rozgrzewce. Dzięki niej mięśnie, ścięgna i stawy przygotowują się do wysiłku. W tym przypadku również nie będzie potrzeba specjalistycznego sprzętu. Przydać może się natomiast zwykła skakanka, którą warto wykorzystać jako wstęp do ćwiczeń kształtujących skoczność i dynamikę.