Każdy mecz lub trening przygotowujący do siatkówki powinien być poprzedzony odpowiednią rozgrzewką. Jej przebieg pozwala na zmniejszenie ryzyka kontuzji w trakcie gry, a także przygotowanie organizmu do wyjątkowo intensywnych zmagań wytrzymałościowych oraz motorycznych. Rozgrzewka siatkarzy obejmuje ćwiczenia z piłkami do siatkówki, jednak zanim do nich przystąpią, wykonują etap bez jej udziału. Warto wiedzieć, na co wpływ ma rozgrzewka i jak ją wykonywać.

Rozgrzewka siatkarska

Podobnie jak w przypadku innych dyscyplin sportowych, rozgrzewka siatkarska opiera się na przygotowaniu zawodników do jak najlepszego wykorzystania atutów w trakcie rozgrywki. Rozgrzewka musi być kompletna i przeprowadzona prawidłowo, ponieważ w dużym stopniu od niej zależy późniejsza dyspozycja zawodników w ataku oraz ogólny poziom elastyczności ich stawów oraz mięśni podczas przyjmowania piłki.

źródło: youtube.com

W trakcie rozgrzewki pobudzone zostać powinny wszystkie partie ciała graczy. Na odpowiednim przygotowaniu zyskują zarówno zawodowi siatkarze grający w klubach sportowych, jak i amatorzy. Lepsze wyniki to jednak nie wszystko, ponieważ rozgrzanie mięśni zmniejsza ryzyko kontuzji stawu, barku czy kostki, a także przeciwdziała ewentualnym skurczom podczas gry.

roleta dzień noc

Ćwiczenia biegowe

Niezwykle intensywne tempo meczu wymaga od siatkarza odpowiedniego przygotowania mięśni oraz stawów. Początkowy etap rozgrzewki może obejmować np. spokojne przebieżki po hali i okrążenia parkietu, w trakcie których zawodnicy wykonują:

  • delikatny trucht
  • skipy
  • wymachy ramion
  • kręcenie nadgarstkami

W następnej kolejności warto nieco urozmaicić bieg i ćwiczenia, np. wykonując dodatkowe wymachy kolan połączone z podskokami i kierowaniem rąk w górę. Wszystkie układy w rozgrzewce powinny obejmować przynajmniej dwukrotność długości hali. Ćwiczenia biegowe zakończyć można kilkuminutowym wyścigiem do określonych linii parkietu wraz z powrotem do miejsca startu.

stroje siatkarskie, nakolanniki siatkarskie

Ćwiczenia rozciągające

Po wykonaniu przebieżek i ćwiczeń biegowych, należy wykonać ćwiczenia rozciągające, czyli stretching. Podlegają mu niemal wszystkie partie mięśni wykorzystywane przez zawodnika. Standardowy zestaw ćwiczeń rozciągających obejmuje m.in.:

  • skłony
  • wymachy nóg w pozycji leżącej
  • zwisy na szczebelkach
  • kręcenie biodrami

Zarówno na etapie stretchingu jak i całej rozgrzewki, zawodnicy szczególny nacisk powinni kłaść na obszary ciała najintensywniej wykorzystywane podczas gry w siatkówkę. Należą do nich okolice barków, ścięgna w części kości ramiennej czy niższe partie ciała, takie jak uda i kostki. Najwięcej ćwiczeń rozciągających wykonuje się jednak po meczu, a przed szybką rozgrywką najlepiej wykonać serię dynamicznych wymachów oraz wyskoków.