Chociaż siatkówka jest sportem bezkontaktowym, również i ta dyscyplina sportu wiąże się z ryzykiem kontuzji. Na nogach zawodników często widać nakolanniki do siatkówki czy inne ochraniacze do siatkówki, ale na urazy narażone są także ręce i plecy. Sprawdź, co warto wiedzieć o najczęstszych siatkarskich kontuzjach i jak im zapobiegać.

Co zwiększa ryzyko siatkarskich kontuzji?

Profesjonalni siatkarze często podkreślają, że właściwie nie zdarzają się dni, gdy nic ich nie boli. Uprawianie sportu na najwyższym poziomie wymaga poświęceń, ale urazy grożą nawet amatorom, którzy skaczą pod siatką tylko od czasu do czasu. Problemy może sprawić gra na twardym podłożu stawy skokowe i kolana są obciążone częstymi wyskokami do piłki. Urazom sprzyjają również nagłe zrywy i skręty ciała w nienaturalnych pozycjach, których nie brakuje w czasie gry.

Siatkówka – części ciała najbardziej narażone na urazy

Niefortunny upadek w czasie gry w siatkówkę może doprowadzić do kontuzji właściwie każdej części ciała, ale niektóre stawy i mięśnie są narażone na siatkarskie urazy bardziej od innych.

Nogi

To na nich przypadają największe obciążenia w czasie gry w hali. Ryzyko urazów nóg wiąże się przede wszystkim z lądowaniem po wyskokach do ataku czy bloku. Siatkarzom grożą urazy mechaniczne – już złe ustawienie stopy często skutkuje skręceniem stawu skokowego, a czasem i kolana. Inne urazy to zwichnięcia, ale też naciągnięcia mięśni, uszkodzenia więzadeł i ścięgien. W czasie interwencji w obronie łatwo też o otarcia i stłuczenia. Ryzyko urazów nóg mogą zminimalizować odpowiednio dobrane buty do siatkówki.

Ręce

Choć to nimi gra się w siatkówkę, kontuzje rąk zdarzają się u zawodników nieco rzadziej niż urazy nóg. Do drobnych urazów palców, takich jak wybicia czy stłuczenia, dochodzi natomiast często w czasie blokowania ataków rywali. Zmorą siatkarzy są złamania palców, które oznaczają zazwyczaj kilka tygodni przerwy. Poza tym sporym obciążeniom podlegają barki, co jest związane z częstym zbijaniem piłki, na uszkodzenia są też narażone nadgarstki.

Plecy

W przypadku pleców zagrożenie kontuzją wynika przede wszystkim z przeciążenia kręgosłupa. Długotrwałe bóle potrafią powstrzymać nawet najlepiej rozwijającą się karierę – walczyli z nimi choćby gwiazdorzy reprezentacji Polski, tacy jak Michał Winiarski i Bartosz Kurek.

Jak unikać kontuzji w siatkówce?

W przypadku osób amatorsko grających w siatkówkę najważniejszą rolę w minimalizowaniu ryzyka kontuzji odgrywa rozgrzewka, o której często zapominają początkujący sportowcy. Powinna obejmować wszystkie partie mięśni. W unikaniu urazów pomoże także utrzymanie dobrej kondycji fizycznej i praca nad wytrzymałością – zmęczony organizm łatwiej traci bowiem koncentrację na parkiecie. By zabezpieczyć nogi, siatkarze często używają również różnego rodzaju ochraniaczy. Mają one zapobiegać stłuczeniom i otarciom, ale też stabilizować stawy. Ryzyko kontuzji dłoni nieco zmniejsza oklejanie palców taśmą – to rozwiązanie często stosowane zwłaszcza przez środkowych bloku.