Suplementacja białka przy ćwiczeniach. Czemu jest taka ważna? 

Suplementacja białka jest kluczowa w przypadku ćwiczeń fizycznych i chęci zdobycia efektownej rzeźby ciała. Kluczowa jest w tym przypadku dieta, która może występować również w formie wegańskiej. Cel ten jest jednocześnie łatwiej osiągnąć dzięki preparatom przeznaczonym specjalnie dla osób prowadzących sportowy tryb życia.

Nowoczesne suplementy białkowe są niezwykle ważne zarówno dla osób ćwiczących dla wyrzeźbienia sylwetki, jak i trenujących różne dyscypliny sportowe. To idealne uzupełnienie dobrze skomponowanej diety zarówno tradycyjnej, jak i wegańskiej. O czym warto pamiętać przy wyborze suplementów białkowych? Podpowiadamy. 

Dlaczego białko jest tak ważne?

Białko jest podstawowym budulcem masy mięśniowej. Oczywiście jego dostarczanie organizmowi wpływa na wiele funkcji życiowych, ale także przy budowaniu masy mięśniowej nie można się bez niego obyć.

Kluczowa jest tu kwestia regeneracji mięśni po aktywności fizycznej, co pozwala im wzrastać. Niestety, ale nawet dobrze skomponowana dieta nie jest w stanie dostarczyć dość dużej ilości białka. Stąd potrzeba suplementacji.

Białko - suplementacja dla sportowca

Odżywki wysoko białkowe. Czemu warto na nie stawiać

Czym są odżywki wysokobiałkowe? Jest to białko w proszku, czyli podstawowy budulec masy mięśniowej. Jego rola jest dokładnie taka sama jak w przypadku składników odżywczych dostarczanych w diecie. Zaletą takich produktów jest skoncentrowana formuła. O taką ilość protein trudno będzie gdziekolwiek indziej.  

Jednocześnie odżywki wysokobiałkowe mają tę zaletę, że posiadają wyłącznie śladowe ilości węglowodanów i tłuszczy. Często są to produkty powstające na bazie serwatki. Można tu wyróżnić koncentraty serwatkowe, izolaty i hydrolizaty. Co ciekawe: odżywki te są bardzo sycące, ale zawierają niewiele kalorii. Dlatego mogą stanowić dobre wsparcie podczas odchudzania.  

Odżywki wysokobiałkowe powinny być tworzone wyłącznie na bazie naturalnych produktów. Przy ich wyborze trzeba stawiać na takie produkty, które nie posiadają w składzie słodzików, sztucznych aromatów i substancji zagęszczających. Warto dodać, że oprócz produktów opartych na białku odzwierzęcym, można także wyróżnić preparaty wegańskie. 

Kiedy stosować odżywki białkowe?

Zwyczajne zapotrzebowanie dorosłej osoby na białko to ok. 0,9 g na kg masy ciała dziennie. W przypadku sportowców i osób chcących wyrzeźbić swoją sylwetkę te potrzeby gwałtownie wzrastają. Szacuje się, że może być to od 1,4 do 2,0 g na kg masy ciała. Odżywki białkowe są przeznaczone dla wszystkich osób, które wykazują takie zwiększone zapotrzebowanie. 

Wprawdzie odżywki białkowe kojarzą się z dietami przeznaczonymi dla kulturystów i osób uprawiających sporty siłowe, ale jest to mit. W rzeczywistości mogą po nie sięgać też przedstawiciele innych dyscyplin. Takie preparaty mogą być cenne także dla osób odchudzających się, zabieganych lub starszych. Posiłek bogaty w białko może być dzięki nim przygotowany szybko i w łatwy sposób. Wystarczy wymieszać proszek z wodą w odpowiednich dla danej odżywki proporcjach.    

Rate this post