Piłka nożna oraz siatkówka to dwa najpopularniejsze sporty zespołowe w naszym kraju. Wiele dzieci, zarówno chłopców, jak i dziewczynek, marzy, aby zostać zawodowym sportowcem i realizować na co dzień swoją pasję, uprawiając któryś ze wspomnianych sportów. Aby osiągnąć wysoki poziom, konieczne są nieustanne treningi i hektolitry wylanego potu. Czym różnią się zajęcia siatkarzy oraz futbolistów? Odpowiadamy na to pytanie!

Trening siatkarza – nad czym musi pracować?

Siatkówka to sport, w którym bardzo istotną rolę odgrywa skoczność zawodnika. Właściwie każdy zawodnik, poza libero, serwuje, atakuje i blokuje. Gracz na pozycji libero, choć bierze udział jedynie w obronie, może także piłkę rozegrać lub – w przypadku kłopotów – przebić na drugą stronę. Te elementy również wykonuje w wyskoku, więc i on nie może zapominać o treningu skoczności. Pracując nad skocznością, musi mieć na uwadze siłę odbicia, mobilność swoich ruchów oraz dynamikę.

Jednak zajęcia siatkarskie to nie tylko ćwiczenia mięśni nóg. Zakładając dres treningowy musimy wiedzieć, że czeka nas także mozolna praca nad techniką przyjęcia sposobem dolnym, odbić palcami, a także ataków jednorącz. Aby dobrze i skutecznie wykonywać te elementy, a w efekcie nie tracić punktów poprzez nieprzepisowe odbicia, trzeba poświęcić wiele czasu na treningu. Na wyższym poziomie dużo czasu poświęca się również na dopracowanie taktyki.

Siatkarska odzież treningowa – co zabrać na zajęcia

Oczywiście podstawą są komfortowe spodenki i podkoszulek z krótkim rękawem. Ważnym jest odpowiednie obuwie, najlepiej z usztywnieniem stawu skokowego. Skręcenia kostki to częsta przypadłość podczas treningu. Dobrym pomysłem jest ubranie nakolanników i rękawków na łokcie. Upadki na te części ciała są bardzo bolesne, na dodatek każdy zna nieprzyjemne uczucie po zdarciu naskórka, o co bardzo łatwo w hali. Ubranie będzie nas przed tym chronić.

Nad czym pracuje piłkarz?

Piłka nożna jest sportem, który wymaga bardziej wszechstronnych treningów aniżeli siatkówka. Zawodnik musi pracować nad siłą, wytrzymałością, szybkością i dynamiką. Rozwój ten musi być zrównoważony, ponieważ skupienie się na jednym elemencie sprawi, że inny może zostać zaniedbany lub możliwości wykorzystania atutów wyraźnie osłabione. Przykład? Zbyt rozwinięta masa mięśniowa znacznie ograniczy szybkość i dynamikę ruchów piłkarza, który w dzisiejszych czasach musi być bardzo zwrotny. Działa to również w drugą stronę – gracz pracujący tylko nad szybkością może mieć problemy z opanowaniem piłki pod presją silnego rywala. Nad czym jeszcze pracuje się na piłkarskich treningach? Podobnie jak w siatkówce – nad techniką i taktyką. Przyjęcia piłki muszą być perfekcyjne, podania dokładne, a uderzenia celne. Współpraca i zrozumienie kolegów z drużyny, a także poleceń trenera, to kolejny bardzo istotny element piłkarskiego rzemiosła.

Treningowe komplety piłkarskie

Również piłkarz idący na trening musi zabrać potrzebną odzież i obuwie. Są to, tak jak w przypadku siatkarza, koszulka oraz spodenki, chyba że trening odbywa się zimą: wtedy często ubiera się odzież termiczną pod dres treningowy. Równie istotne będą buty, które dopasowane są do rodzaju podłoża, na którym mają miejsce zajęcia. Do gry w hali ubiera się halówki z płaską podeszwą antypoślizgową, a na trawę lanki bądź wkręty, w zależności od jakości murawy i warunków atmosferycznych panujących dookoła.