Sędzia w siatkówce. Co oznaczają jego gesty?

Kategorie Zasady0 Komentarzy
siatkówka przepisy

Siatkówka to sport bezkontaktowy, ale również w tej dyscyplinie trudno byłoby obyć się bez arbitrów. Mecze siatkarskie są rozgrywane w coraz szybszym tempie, sędziowie muszą więc często analizować boiskowe sytuacje w mgnieniu oka. Najwięcej kontrowersji wzbudza zwykle ocena tego, czy piłka wylądowała w granicach boiska lub dotknęła dłoni blokujących. Podwójne odbicie, nieczyste uderzenie – to również sytuacje, w których decyduje sędzia. Siatkówka: oczy trzeba tu mieć otwarte cały czas! Przedstawiamy najważniejsze obszary pracy siatkarskich arbitrów.

Siatkówka – przepisy dotyczące sędziów

W czasie siatkarskich spotkań pracuje kilku sędziów. Pierwszy arbiter jest ustawiony na podwyższeniu, na linii przedłużenia siatki, w okolicach antenki. Drugi stoi naprzeciwko, po drugiej stronie boiska, gdzie znajdują się ławki rezerwowych obu drużyn. Do tego dochodzą tak zwani sędziowie stolikowi, czyli sekretarz oraz ewentualnie jego asystent, czuwający przede wszystkim nad punktacją i ustawieniem zespołów. W zawodach na najwyższym poziomie uczestniczy też dwóch lub czterech sędziów liniowych, ustawionych kilka metrów za narożnikami boiska.

Najważniejsze decyzje podejmuje pierwszy sędzia, który kieruje grą. To on daje gwizdkiem sygnał do rozpoczęcia akcji i to on najczęściej je przerywa. Korzysta przy tym z podpowiedzi drugiego sędziego oraz sygnalizacji arbitrów liniowych, którzy oceniają, czy piłka trafiła w boisko.

Najważniejsze gesty sędziego w siatkówce

Sędzia siatkówki wykonuje w czasie meczu szereg gestów sygnalizujących wydarzenia, które miały miejsce na parkiecie. Wskazuje ręką kierunek zagrywki, wyciąga też rękę w kierunku zespołu, któremu przyznaje punkt za ostatnią akcję. Kiedy tworzy z dłoni literę “T” i po chwili wskazuje jedną z drużyn, oznacza to przerwę na prośbę jej trenera. Tak zwany “kołowrotek”, polegający na obrocie przedramion, oznacza zmianę. Koniec seta lub meczu sędzia pokazuje poprzez skrzyżowanie rąk na piersiach.

Sygnalizacja siatkarskich błędów

Arbiter informuje gestami również o błędach siatkarzy, których dopatrzył się w trakcie gry. Kiedy obraca przed sobą skierowanym w dół palcem wskazującym, oznacza to błąd ustawienia lub rotacji. Podniesienie zwróconych do wewnątrz otwartych dłoni to piłka autowa, powolne podniesienie przedramienia – piłka rzucona. Dwa uniesione w górę rozchylone palce oznaczają podwójne odbicie przez jednego zawodnika, cztery – czterokrotne odbicie piłki po jednej stronie siatki. Jeśli któryś z graczy przełoży ręce nad siatką, sędzia pokaże to przełożoną nad nią dłonią. Gdy chce zasygnalizować dotknięcie bloku, przesuwa jedną dłonią po palcach drugiej.

Sędzia może również zarządzić powtórkę akcji, na przykład przy obustronnym błędzie – wtedy podnosi ręce z uniesionymi kciukami. Do dyspozycji ma też żółte i czerwone kartki. Pierwszymi upomina trenerów i zawodników, drugie oznaczają karną utratę punktu, a czasami również wykluczenie z gry lub dyskwalifikację.

System challenge

Od kilku lat sędziom siatkówki pomaga system challenge, dzięki któremu mogą korzystać z powtórek. Obowiązuje on w czasie rozgrywek na najwyższym poziomie, pomaga także między innymi arbitrom pracującym w polskiej lidze. W trakcie każdego seta obie drużyny mogą dwukrotnie poprosić o weryfikację akcji przy monitorze – jeśli wykażą błąd sędziego, liczba dostępnych challenge’ów nie jest zmniejszana. Sam sędzia w kluczowych momentach seta również może poprosić o obejrzenie powtórki przed podjęciem decyzji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *